EKONOMIKA

Trable Facebooku pokračují: Google plánuje podobnou změnu ochrany osobních údajů jako Apple

Tržní kapitalizace Facebooku kvůli loňskému obdobnému vyjádření Applu během jediného dne klesla o 232 miliard dolarů a nakonec se dostala pod hranici 600 miliard dolarů. Loni v červnu měla Meta hodnotu více než 1 bilion dolarů.

Ondřej Smutný | cnbc.com

Google ve středu oznámil, že přijímá nová omezení ochrany osobních údajů, která omezí sledování napříč aplikacemi v zařízeních se systémem Android. Uvedl, že vyvíjí novou náhradu reklamního ID, jedinečného řetězce znaků, který identifikuje zařízení uživatele, zaměřenou na ochranu soukromí. Navazuje tak na podobný krok společnosti Apple z loňského roku, který zřejmě naboural stávající reklamní postupy.

Změny by se mohly dotknout velkých společností, které si zakládají na sledování uživatelů napříč aplikacemi, jako je mateřská společnost Facebooku Meta. Úpravy společnosti Apple zasáhly například společnost Meta obzvláště tvrdě. Společnost Meta na začátku tohoto měsíce uvedla, že změny společnosti Apple týkající se ochrany osobních údajů sníží tržby společnosti provozující sociální média v letošním roce přibližně o 10 miliard dolarů.

Společnost Meta (provozovatel sítě Facebook) sice bojovala proti změnám společnosti Apple, ale zároveň vyjádřila podporu způsobu, jakým chce společnost Google provést úpravy ochrany osobních údajů.

"Je povzbudivé vidět tento dlouhodobý a kooperativní přístup společnosti Google k personalizované reklamě chránící soukromí," uvedl na Twitteru Graham Mudd, viceprezident pro produktový marketing, reklamy a obchod ve společnosti Facebook. "Těšíme se na další spolupráci s nimi a s celým odvětvím na technologiích zvyšujících ochranu soukromí prostřednictvím průmyslových skupin."

Společnost Google uvedla, že bude současné identifikátory podporovat i v příštích dvou letech, což znamená, že ostatní společnosti mají čas na zavedení změn.

Společnost Apple byla kritizována Facebookem a dalšími společnostmi za zavedení funkce App Tracking Transparency, která omezuje možnosti cílení tím, že inzerentům znemožňuje přístup k identifikátoru uživatele iPhonu. Díky této změně se uživatelům zobrazilo vyskakovací okno, které jim umožnilo zablokovat aplikacím sledování jejich údajů pro reklamní účely.

Google ve svém blogovém příspěvku kritizoval přístup společnosti Apple, aniž by ji jmenoval. ″Uvědomujeme si, že jiné platformy přistupují k ochraně soukromí reklam jinak a tupě omezují stávající technologie používané vývojáři a inzerenty," napsal v blogovém příspěvku viceprezident pro správu produktů, bezpečnost a ochranu soukromí ve společnosti Google Android Anthony Chavez. "Jsme přesvědčeni, že - aniž bychom nejprve nabídli alternativní cestu zachovávající soukromí - mohou být takové přístupy neúčinné a vést k horším výsledkům pro soukromí uživatelů a podnikání vývojářů."

Zaměření na postupy ochrany soukromí by mohlo technologickému gigantu pomoci předběhnout regulační problémy, protože zákonodárci a spotřebitelé si stále více uvědomují své osobní údaje a zajímají se o ně. Společnost uvedla, že bude úzce spolupracovat s regulačními orgány.

Ondřej Smutný, redaktor byznysvcesku.cz
 

 

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se v pohodě

Jako majitel iPhonu jsem App Tracking Transparency uvítal, je vidět, že Apple je zase o krok před konkurencí. Ochrana osobních údajů je podle mě důležitá věc. Někteří mí přátelé k ní používají nejrůznější nástroje, asi ne vždycky úplně legální, ale podle mě se pro ni musejí rozhodnout v první řadě samy společnosti, které internetové služby poskytují. Určitě zde velkou roli sehrála nejen různá regulační opatření, ale hlavně pořád větší uvědomělost uživatelů. Vzpomínám si, že dřív byli lidi schopní na internetu uvádět i ty nejsoukromější údaje, a pak se nestačili divit. S tím se, bohužel, setkávám pořád, ale rozhodně v menší míře. Teď se to týká především dětí, proto je potřebná internetová vzdělanost.

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se znechucený

Mám dojem, že Facebook aGoogle mají nějakou kartelovou dohodu. Upozorňuju, že se jedná o můj soukromý dojem, aby mě hned někdo nežaloval a netahal po soudech. Když jeden ze šéfů Googlu píše, že se strachuje o „soukromí uživatelů“, tak se musím smát. Google patří k největším internetovým šmírákům, neřku-li fízlům, a Facebook mu zdatně sekunduje. Jejich starosti mě tedy moc nedojímají. Samozřejmě se jedná o soukromé firmy, to ale neznamená, že si mohou dělat, co chtějí. To nemůžu ani já. Jedna věc je podnikat a nabízet své služby, a něco jiného je zneužívat své postavení na trhu i vůči zákazníkům.

Karin Léblová
40 let, na volné noze . Cítí se smutný

Sama mám dost nemilou osobní zkušenost se sledováním údajů na internetu. Jednou ráno jsem zapnula notebook a vyskočila na mě nabídka hedvábných kalhotek a košilek. Už mi bylo jasné, co mi chce manžel koupit k narozeninám, a bylo po překvapení. Stejně koupil nějakou menší velikost, protože mi kalhotky nebyly. Tvrdil, že velikost byla jako vždycky, ale určitě ne.