Ondřej Smutný | Reuters.com
Šetření se týká vozů Tesla Model 3 a Model Y z let 2021-2022 ve Spojených státech poté, co agentura během posledních devíti měsíců obdržela 354 stížností na tento problém. NHTSA uvedla, že zkoumaná vozidla mají pokročilý asistenční systém řidiče, který Tesla nazývá Autopilot a který jim umožňuje automaticky brzdit a řídit v rámci jízdních pruhů.
NHTSA uvedla: "Stěžovatelé uvádějí, že k rychlému zpomalení může dojít bez varování, náhodně a často opakovaně během jednoho jízdního cyklu." Majitelé prý vznesli výhrady u společnosti Tesla, která stížnosti odmítla s tím, že brzdění je normální, a někteří je označili za "fantomové brzdění".
Majitel vozu Tesla Model Y z roku 2021 v říjnu sdělil NHTSA, že při jízdě po dálnici rychlostí 80 mil za hodinu "vůz prudce zabrzdil a během necelé sekundy snížil rychlost z 80 mil za hodinu na 69 mil za hodinu. Brzdění bylo tak prudké, že se mi hlava vymrštila dopředu a téměř jsem ztratil kontrolu nad vozem."
Úřad NHTSA v srpnu zahájil formální bezpečnostní šetření systému Autopilot společnosti Tesla v 765 000 amerických vozidlech po sérii nehod modelů Tesla a vozidel záchranné služby. Začátkem tohoto měsíce NHTSA potvrdila, že prověřuje stížnosti spotřebitelů, podle nichž vozidla Tesla zbytečně aktivují brzdy. Předběžné vyhodnocení je první fází před tím, než by NHTSA mohla vydat oficiální požadavek na stažení vozů z trhu. V květnu šéf společnosti Tesla Elon Musk uvedl, že vyřazení radarového senzoru z částečně automatizovaného systému řízení vyřeší "fantomové brzdění", na které si někteří řidiči vozů Tesla dlouhodobě stěžují. Společnost Tesla, která zrušila své oddělení pro styk s médii, na žádost o komentář nereagovala.
Společnost Tesla je stále více pod drobnohledem úřadu NHTSA, který vyšetřuje několik problémů, a výrobce elektromobilů vydal od října 10 svolávacích akcí, z nichž mnohé se týkaly softwarových problémů a některé byly provedeny pod tlakem úřadu.
Jonathan Adkins, výkonný ředitel Governors Highway Safety Association, skupiny, která zastupuje státní agentury pro bezpečnost silničního provozu, na Twiteru uvedl: "Další den, další problém s Teslou. Je dobré vidět, že NHTSA je aktivnější v kontrole této společnosti."
V listopadu Tesla stáhla téměř 12 000 amerických vozidel prodaných od roku 2017, protože chyba v komunikaci může způsobit falešné varování před čelní srážkou nebo neočekávanou aktivaci nouzového brzdění. Ke stažení vozidel z trhu došlo po aktualizaci softwaru, která byla 23. října provedena pro vozidla v omezeném raném přístupu verze 10.3 Full-Self Driving (FSD) (Beta). FSD je pokročilý asistenční systém řidiče, který zvládá některé úkoly řízení, ale podle společnosti Tesla a NHTSA nečiní vozidla autonomními.
Ke stažení došlo poté, co se NHTSA v říjnu dotázala společnosti Tesla, proč nevydala svolávací zprávu týkající se aktualizací softwaru provedených v asistenčním systému Autopilot, které mají zlepšit schopnost vozidel detekovat nouzová vozidla.
Minulý týden Tesla svolala 578 607 amerických vozidel, protože chodci nemusí slyšet požadovaný varovný zvuk blížícího se vozidla kvůli hlasité hudbě nebo jiným zvukům přehrávaným funkcí "Boombox".
Musk minulý týden na Twitteru uvedl: "donutila nás k tomu policie pro srandu (povzdech)."
Ondřej Smutný, redaktor byznysvcesku.cz