EKONOMIKA

USA vyšetřují 416 000 vozů Tesla kvůli zprávám o fantomovém brzdění

Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) ve čtvrtek oznámil, že zahajuje formální vyšetřování 416 000 vozidel Tesla kvůli hlášením o neočekávaném spuštění brzd v souvislosti s asistenčním systémem Autopilot.

Ondřej Smutný | Reuters.com

Šetření se týká vozů Tesla Model 3 a Model Y z let 2021-2022 ve Spojených státech poté, co agentura během posledních devíti měsíců obdržela 354 stížností na tento problém. NHTSA uvedla, že zkoumaná vozidla mají pokročilý asistenční systém řidiče, který Tesla nazývá Autopilot a který jim umožňuje automaticky brzdit a řídit v rámci jízdních pruhů.

NHTSA uvedla: "Stěžovatelé uvádějí, že k rychlému zpomalení může dojít bez varování, náhodně a často opakovaně během jednoho jízdního cyklu." Majitelé prý vznesli výhrady u společnosti Tesla, která stížnosti odmítla s tím, že brzdění je normální, a někteří je označili za "fantomové brzdění".

Majitel vozu Tesla Model Y z roku 2021 v říjnu sdělil NHTSA, že při jízdě po dálnici rychlostí 80 mil za hodinu "vůz prudce zabrzdil a během necelé sekundy snížil rychlost z 80 mil za hodinu na 69 mil za hodinu. Brzdění bylo tak prudké, že se mi hlava vymrštila dopředu a téměř jsem ztratil kontrolu nad vozem."

Úřad NHTSA v srpnu zahájil formální bezpečnostní šetření systému Autopilot společnosti Tesla v 765 000 amerických vozidlech po sérii nehod modelů Tesla a vozidel záchranné služby. Začátkem tohoto měsíce NHTSA potvrdila, že prověřuje stížnosti spotřebitelů, podle nichž vozidla Tesla zbytečně aktivují brzdy. Předběžné vyhodnocení je první fází před tím, než by NHTSA mohla vydat oficiální požadavek na stažení vozů z trhu. V květnu šéf společnosti Tesla Elon Musk uvedl, že vyřazení radarového senzoru z částečně automatizovaného systému řízení vyřeší "fantomové brzdění", na které si někteří řidiči vozů Tesla dlouhodobě stěžují. Společnost Tesla, která zrušila své oddělení pro styk s médii, na žádost o komentář nereagovala.

Společnost Tesla je stále více pod drobnohledem úřadu NHTSA, který vyšetřuje několik problémů, a výrobce elektromobilů vydal od října 10 svolávacích akcí, z nichž mnohé se týkaly softwarových problémů a některé byly provedeny pod tlakem úřadu.

Jonathan Adkins, výkonný ředitel Governors Highway Safety Association, skupiny, která zastupuje státní agentury pro bezpečnost silničního provozu, na Twiteru uvedl: "Další den, další problém s Teslou. Je dobré vidět, že NHTSA je aktivnější v kontrole této společnosti."

V listopadu Tesla stáhla téměř 12 000 amerických vozidel prodaných od roku 2017, protože chyba v komunikaci může způsobit falešné varování před čelní srážkou nebo neočekávanou aktivaci nouzového brzdění. Ke stažení vozidel z trhu došlo po aktualizaci softwaru, která byla 23. října provedena pro vozidla v omezeném raném přístupu verze 10.3 Full-Self Driving (FSD) (Beta). FSD je pokročilý asistenční systém řidiče, který zvládá některé úkoly řízení, ale podle společnosti Tesla a NHTSA nečiní vozidla autonomními.

Ke stažení došlo poté, co se NHTSA v říjnu dotázala společnosti Tesla, proč nevydala svolávací zprávu týkající se aktualizací softwaru provedených v asistenčním systému Autopilot, které mají zlepšit schopnost vozidel detekovat nouzová vozidla.

Minulý týden Tesla svolala 578 607 amerických vozidel, protože chodci nemusí slyšet požadovaný varovný zvuk blížícího se vozidla kvůli hlasité hudbě nebo jiným zvukům přehrávaným funkcí "Boombox".

Musk minulý týden na Twitteru uvedl: "donutila nás k tomu policie pro srandu (povzdech)."

Ondřej Smutný, redaktor byznysvcesku.cz

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se v pohodě

Tesličku ypsilonku jsem si nedávno koupil já. Zatím jsem u ní žádné problémy s bržděním neměl. Řekl bych, že to bude určitě zveličené. Ale jezdil jsem s Franciscem, to takový jeden můj známý, v elektrickém Mustangu, a ten to dělal. Najednou z ničeho nic začal na předměstí Rotterdamu zastavovat. I když jsme se dokázali zabavit, musím říct, že to bylo dost nepříjemné stát tam tak v noci na opuštěném místě. Naštěstí tato lepší auta mají non-stop roadside asistenci, takže všechno nakonec dopadlo dobře.

Alexandr Gonda
49 let, finanční makléř . Cítí se překvapený

Takových případů bude přibývat, jelikož market s elektromobily neustále roste, a proto je i více sledovaný a regulovaný. Původně se zdálo, že se jedná o záležitost jen několika extravagantních nadšenců, ale to se mění. Zatímco Tesla prodala v roce 2017 na americkém trhu něco málo přes padesát tisíc vozů, což odpovídalo podílu ve výši 0.29 procent, tak loni to bylo šestkrát více, přičemž podíl dosáhl už dvě procenta. Určitou specifikou amerického marketu je, jak to nejlépe vyjádřit… větší míra naivity tamějších zákazníků a také právní prostředí, kdy lze na firmách vysoudit značné peníze za věci, které jsou v Evropě obecně pojímány jako chyba kupujícího. Toto Tesla musí brát rovněž v potaz, i když se mi zdá, že k tomu kupodivu přistupuje až nebývale ležérně.

Karla Bernášková
38 let, učitelka . Cítí se znechucený

Nevím, jestli je to pravda, ale někdo mi říkal, že se ve Spojených státech Amerických na mikrovlnných troubách píše upozornění, že v nich nelze sušit kočky a jiné domácí mazlíčky. Ale nepřekvapilo by mě to. V novinách totiž psali i o případu Afroameričanky, která zažalovala kavárnu za to, že dostala horkou kávu a opařila si jazyk, a nakonec dostala odškodnění. Je to otázka jisté sociální inteligence, která je u nás díky stále ještě vysoké úrovni školství, či přesněji obětavých učitelů, lepší než ve Spojených státech Amerických. Někteří Američané si asi skutečně myslí, že je auto bude samo vozit. Třeba by pomohla nějaká odpovídající varování na volantu. Nepochopila jsem, proč si ten pán stěžoval, že mu automobil Tesla brzdí. Vždycky jsem si myslela, že problémem je, když nebrzdí. Vysvětlí mi to někdo?