EKONOMIKA

V Brně vznikne inkubátor pro začínající firmy, které vyvíjejí počítačové hry

Inkubátor pro firmy, které vyvíjejí počítačové hry, bude v kreativním centru KUMSTJihomoravského inovačního centra v Brně (JIC). Na jeho vzniku se podílela i místní komunita herních vývojářů GameDev Area a Herní klastr. Inovační centrum o tom informovalo v tiskové zprávě.

Inkubátor bude sloužit začínajícím firmám i studiím, nabídne oborové vzdělávací akce, konzultační hodiny s experty z různých odvětví i fyzický prostor a zázemí. První zájemci o účast v inkubátoru se již hlásí, vzdělávacími programy by mohli začít procházet už letos v létě.

Herní průmysl i přes pandemii rostl, nabírá nové lidi. Podpořit brněnská herní studia tak neznamená jen podpořit vznik her s fanoušky po celém světě, ale i podporu vysoce kvalifikovaných pracovních míst a dokonce nových profesí," uvedl Jakub Bedecs z iniciativy GameDev Area. Podle něj by měl inkubátor pomoci Brnu stát se evropsky významným vzdělávacím a komunitním centrem herního vývoje.

Hernímu designu se věnuje už květnový program v centru KUMST. Kromě přednášek o právu v herním průmyslu se uskutečnil i dvoudenní vývojářský maraton Game Jam, kterého se zúčastnilo 30 vývojářů v deseti týmech, z nichž každý stihl dokončit prototyp hry.

Tento pátek také v KUMSTu začala hratelná výstava Kompas, která propojuje experimentální deskové a počítačové hry s nezvyklou instalací. Výstavu pojali organizátoři jako hru – návštěvníci absolvují jednotlivá stanoviště, která kombinují kresbu s hledáním odměn. Jako součást akce se také uskuteční workshop herní tvorby pro začátečníky, panelová diskuze herního vzdělávání nebo přednáška o tvorbě studentského projektu. Expozice představí práce studentů brněnských univerzit i středních škol zabývajících se herním designem.

ČTK | byznysvcesku.cz

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se bezradný

Nemám nic proti tomu, když se lidé snaží nějak svoji branži podpořit, jen když to nedělají za státní, tedy naše peníze. Jenom si říkám, proč ti herní vývojáři dělají jakýsi workshop pro jiné herní vývojáře. Copak to není jejich konkurence? Ale to je jejich věc. Pokud se nemýlím, tak Daniel Vávra, který se vlastně jako jediný z českého herního průmyslu prosadil, žádné podobné inkubátory nepotřeboval. Všeho dosáhnul jenom svým nadáním a úsilím a jeho Mafii a Kingdom Come znají lidi na celém světě. Podle mě tedy leží pes neúspěchu našeho herního průmyslu někde jinde než v nedostatku informací.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se šťastný

Považuji poradenský projekt pro český gamedev za skvělý nápad. I když si Vávry jako vývojáře vážím, třebaže nesouhlasím s jeho pravicově extrémistickými názory, tak rozhodně není jediný, komu se podařilo prorazit ve světě. Ze stříleček stačí připomenout Operation Flashpoint, Vietcong nebo Armu. A co adventury Machinarium nebo Samorost? Pokud se nemýlím, Češi dělali i některé Truck simulátory, což je sice neskutečná nuda, ale dost lidí to má rádo. Takže to není jenom o Vávrovi. Bylo by úžasné, kdyby z našeho prostředí zase vzešel nějaký celosvětový hit. V gamedevu se stále opomíjí komunita LGBTQIA. Co se třeba zaměřit tímto směrem?

Karin Léblová
40 let, na volné noze . Cítí se zklamaný

Pořád čekám, až muži vyrostou a přestanou být jako kluci, ale asi se nikdy nedočkám. Zrovna minulý týden jsem doufala, že si s manželem uděláme hezký večer a pak se trošku přitulíme, ale nemohla jsem ho odtrhnout od Playstationu. Radši trávil čas s nějakou zrzavou holkou z Horizon Forbidden West. Když to hrají naši kluci, tak mi to nevadí, ale údajně dospělý člověk? Nakonec jsem se naštvala a vypnula pojistky. To ho rozčílilo a strhla se trapná hádka, protože prý to neměl uložené. Začínám se obávat, že je na hrách stále více závislý. Budeme asi muset vyhledat odbornou pomoc. Takže z toho, že někdo někomu radí, jak vyrobit počítačovou hru, moc velkou radost nemám. To by se ti lidé nemohli věnovat něčemu užitečnějšímu?