EKONOMIKA

V souvislosti se zdražením paliv vzrostl zájem o elektrokoloběžky

V souvislosti se zdražením pohonných hmot vzrostl na internetu podle údajů nákupního rádce Heureka.cz zájem o elektrokoloběžky. Jejich prodeje v uplynulém týdnu vzrostly proti předchozím týdnům o 90 procent. Zájem o elektrokola pak vzrostl o 70 procent. ČTK to řekl šéf analytiků Heureky Michal Buzek. Výrazy elektrokoloběžka a elektrokolo podle něj navíc momentálně patří k nejvyhledávanějším na portálu. Kromě rostoucích cen paliv má vliv na nákup tohoto zboží také počasí.

Benzin a nafta začaly prudce růst v důsledku ruské invaze na Ukrajinu zahájené 24. února. Minulý pátek stál litr benzinu Natural 95 podle informací společnosti CCS 47,3 koruny, litr nafty řidiči natankovali za 49,3 koruny. Momentálně paliva zlevňují, v mezidenním srovnání o desítky haléřů. Ve srovnání s předchozím týdnem ceny klesly téměř o tři koruny.

Významný růst zájmu o elektrokoloběžky a elektrokola Heureka podle Buzka zaznamenala přímo ve dnech, kdy se v médiích začaly objevovat první zprávy o zvyšování cen pohonných hmot.

Oblíbenější než elektrokola přitom letos nejspíše budou elektrokoloběžky, které jsou podle Buzka dostupnější. Dají se pořídit zhruba od 7000 korun. "Jsou také mnohem skladnější, takže se i s nimi člověk jednoduše přiblíží třeba autobusem," uvedl.

Doplnil, že ale postupem času klesá i cena elektrokol. Na internetu jsou dostupná od 15.000 korun. Průměrná cena se však podle Buzka pohybuje minimálně na dvojnásobku. Při koupi je důležité si zkontrolovat, zda je do ceny započítána i baterie, upozornil.

Prodej elektrokol v ČR se loni podle údajů serveru Bike Europe a největšího tuzemského prodejce ekolo.cz zvýšil zhruba o 2,5 procenta na 123.000 kusů. Jejich tuzemská produkce stoupla o 37,5 procenta na 330.000 kol.

ČTK | byznysvcesku.cz

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se šťastný

Vítejte do klubu! Elektrokoloběžku mám už dávno. Nekupoval jsem ji ze zištných důvodů kvůli cenám ropy, ale z lásky k naší planetě. Právě její dobro bychom měli mít především na zřeteli, vždyť jsme její součástí. Ale ať už byly pohnutky lidí jakékoliv, je dobře, že stále více lidí comingoutuje svou elektroorientaci, i když se s tím někdy vážou jisté nepříjemnosti. Onehdá se mi například vybil můj modrý drak, tak své koloběžce říkám, na náplavce. Naštěstí tam byli moc hodní kluci, kteří mi s ním pomohli domů. Jeden z nich měl opodál zaparkovaného velkého mercedesa, takže to nebyl žádný problém.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se znechucený

Já tyhle paniky nechápu. To jako když zdraží hajzlpapír, tak začnou lidi kupovat lesy nebo co? Hele, já sem taky na koloběžce jezdil, ale asi v sedmi letech. Teď by mi to přišlo dost trapný. Copak sem nějakej Hurvínek? Taky to může bejt dost nebezpečný. Karel se nedávno na takový koloběžce vracel nadranej jako štafle z knajpy a strašně si namlel držku a zlomil ruku. Když přišel za dva dny do práce, tak sme si všichni mysleli, že mu stará dala konečně přes hubu, ale mohla za to kolobrnda.

Karin Léblová
40 let, na volné noze . Cítí se zklamaný

Chápu, že elektrokola a elektrokoloběžky jsou dnes v módě a s ohledem na přírodu je to určitě dobře. Ale já bych nic takového nechtěla, protože to jenom podporuje všudypřítomnou lenost. Ještě chápu, když si elektrokolo pořídí nějaký senior. Ale proč na nich jezdí mladí, zdraví lidé? Ze všech stran slyšíme, jak naši populaci sužuje obezita, a pak podporujeme chování, které k ní nahrává. Já mám normální kolo. Díky tomu mám lepší kondici a také pevnější hýždě. Občas se mnou jezdí i můj manžel, poslední dobou, ale stále méně. A je to bohužel vidět.