EKONOMIKA

Valentýnské výdaje rostou v Česku třikrát rychleji než ve světě

Obliba Valentýna roste v Česku v posledních deseti letech roste zhruba třikrát rychleji než ve světě. Alespoň tedy po přihlédnutí k růstu valentýnských výdajů v ČR a ve světě. Z loňské edice každoroční studie Mastercard Love Index vyplývá, že Češi za posledních deset let navýšili své valentýnské výdaje o zhruba 550 procent, zatímco ve světě činilo navýšení 180 procent.

Lukáš Kovanda

Je třeba ovšem vzít v potaz odlišné cenové hladiny v ČR a v zahraničí, odlišnou cenovou strukturu, jiné valentýnské zvyklosti, podíl populace, který Valentýna v dané zemi skutečně slaví, rozdílnou počáteční srovnávací základnu či makroekonomický vývoj v ČR a v zahraničí, včetně vývoje kursů měn. Teprve pak bychom mohli spolehlivěji určit o kolik výrazněji skutečně narůstá obliba Valentýna v ČR a jinde ve světě.

V důsledku pandemie obyvatelé ČR v uplynulých letech uskutečňovali stále více valentýnských nákupů online. Letos se částečně vrací do kamenných obchodů. I tak jejich nákupy online výrazně předčí předpandemické úrovně.

K nejoblíbenějším valentýnským dárkům, které lidé v ČR pořizují online, patří poukazy na pobyt, masáže a dále dárky jako květiny, čokolády či upomínkové předměty, vyplývá z prodejních dat slevového portálu Slevomat. Například počet nákupů květin za poledních deset let stoupl v Česku o přibližně 180O procent, vyplývá ze zmíněného Mastercard Love Indexu. Hitem letoška jsou plyšové hračky, třeba medvídci.

V předpandemické době slavila Valentýna zhruba čtvrtina populace ČR starší patnácti lety, tedy necelé 2,3 milionu lidí. Letos lze na základě dat z minulých let předpokládat, že muži za dárky na Valentýna utratí v průměru zhruba 850 korun, ženy zase průměrně necelých 700 korun.

Letos valentýnské výdaje obyvatel ČR navýší tržby příslušných obchodníků o zhruba 1,7 miliardy korun. Vyplývá to z výpočtu na základě příslušných průzkumů ohledně valentýnských výdajů Čechů v minulých letech, zohledňujícího vývoj cenové hladiny, maloobchodních tržeb a nálady spotřebitelů v uplynulých měsících. A také pochopitelně vlastní dopad současné pandemické situace.

Češi na Valentýna nejčastěji utrácí za květiny, bonboniéry nebo různá přáníčka. Dále za šperky, masáže, spodní prádlo, parfémy, ale i sklenice na šampaňské nebo dovolené ve městech, jako jsou Paříž či Benátky (pokud to pandemické okolnosti umožňují).

Trendem předpandemických let byly valentýnské zážitkové dárky, jako romantický let letadlem, projížďka na „gondole“ po Vltavě a Čertovce v Praze nebo romantická noc v některém z luxusních hotelů.

Běžně platí, že zhruba čtyřicet procent z těch obyvatel ČR, kteří Valentýna slaví, bere svoji drahou polovičku na večeři do restaurace. Letos utratí v průměru až 1100 korun. Tržby provozovatelů restaurací tedy díky Valentýnu stoupnou až o zhruba 500 milionů korun.

Celkově tedy Valentýn letos na tržbách prodejcům a provozovatelům restaurací vynese zhruba 2,2 miliardy korun. Loni to kvůli pandemickým omezením bylo o 700 milionů korun méně.

Valentýnské výdaje Čechů až do předloňska rok od roku mírně narůstaly. Celkově však i tak hluboce zaostávaly za výdaji vánočními, silvestrovskými nebo velikonočními, což jsou svátky, které na rozdíl od Valentýna nejsou do Česka „importovány“.

V Česku Valentýna slaví zejména mladší věkové skupiny. V některých z těchto skupin vzrostly výdaje na Valentýna od roku 2014 do roku 2020 na zhruba dvojnásobek. To souvisí nejen s postupným zabydlováním tohoto svátku v ČR, ale také s ekonomickou prosperitou druhé poloviny desátých let, tehdejší rekordně nízkou mírou nezaměstnanosti či poměrně dobrou spotřebitelskou náladou a vysokou ochotou utrácet.

Lukáš Kovanda, Ph.D. je členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavním ekonomem Trinity Bank.

Josef Kalina
67 let, strojní inženýr . Cítí se v pohodě

Tak jim to přejme těm zamilovaným. A nebo vlastně, nepatří tohle přání spíše obchodníkům? Svatý Valentýn se zařadil mezi obchodní trháky a to je důvod proč veškerý případný boj proti němu je veskrze marný a předem ztracený. Je úplně jedno, jestli u nás má tradici či nikoli, jestli věříte na svaté nebo ne. Rozhodující jsou obraty. A ty nejsou malé! Vlastně cokoli je spojeno s prodeji a výdělky, má zajištěnu budoucnost. Taková láska se navíc na rozdíl od loňské módy neomrzí. Novináři mají o čem psát, obchodníci co prodávat, lidé o čem mluvit, zkrátka ideální symbióza. Uvidíme co nejnovější prodejní hit, obchod se strachem, už brzy, na podzim.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se bezradný

Přítelkyni jsem kdysi koupil pár legrácek do ložnice, nebudu tady popisovat detaily, ale moc jsem nepochodil. Řekla mi, že jsem si to koupil pro sebe a ne pro ni. Zkusil jsem teda další rok něco víc pro ženskou, když se jí ty erotický pomůcky nelíbily a zase jsem s kuchyňským nádobím narazil. V ženskejch se člověk nevyzná. Asi pudu letos do toho růžovýho medvěda. To je tak blbý, že by to mohlo mít úspěch.

Karla Bernášková
38 let, učitelka . Cítí se šťastný

Můj partner na mě ještě nikdy v tento den nezapomněl, což je hezké. Dokonce dokáže být dosti velkorysý a na dárcích nešetří. Citlivě vnímá, co mě zajímá nebo těší a jeho dárky bývají vkusné a trefné. Nemůžu si stěžovat. Vlastně jedna připomínka mě napadá. Kdyby konečně sebral odvahu a požádal mě o ruku, bylo by to za všechny dárky světa. Byl by to ten nejkrásnější Valentýn v životě.

Jindřich Kadavý
51 let, hudební pedagog a začínající politik . Cítí se smutný

Vyjádření pozornosti a lásky nejbližšímu člověku je naneštěstí věc, kterou z nepochopitelných důvodů šetříme. Přitom to obvykle mnoho nestojí. Mám ovšem dojem, že i z tohoto pěkného nápadu se stala jednak komerce a potom také další atribut typické mužské nadřazenosti až oprese vůči ženám ve stylu: „Tu máš medvěda nebo bonbóny a chci pořádnej sex.“ Bohužel většina nás mužů se naučila vnímat ženy jen jako prostředek k uspokojování svých potřeb a důstojnost ženy jakožto lidské osoby se při tom silně vytrácí. A ženy místo, aby se vzepřely, vstoupily například do nějaké stávky vůči nám mužům, nechají se zas a znova objektivizovat a s vděčností přijmou alespoň tu trapnou špetku pozornosti jednou za čas a ještě k tomu se zištným úmyslem.