EKONOMIKA

Zelené pokrytectví: Velké firmy často zveličují svůj boj proti klimatickým změnám

Mnoha předním světovým firmám se nedaří dosahovat svých cílů v boji proti klimatickým změnám. Podniky navíc běžně podávají přehnané či zkreslené informace o svém pokroku v této oblasti. Vyplývá to ze studie organizací New Climate Institute a Carbon Market Watch, která zkoumala 25 velkých korporací.

Mezi firmy, které procházejí příliš pomalými změnami, patří například internetový vyhledávač Google, internetový obchod Amazon, výrobce nábytku IKEA, technologický gigant Apple či potravinářská společnost Nestlé. Část z těchto podniků ale podle stanice BBC sdělila, že nesouhlasí s některými metodami, které jsou ve studii použity. Uvedly, že jsou odhodlány podnikat opatření k omezení klimatických změn.

Zkoumané podniky se podle studie podílejí zhruba pěti procenty na globálních emisích skleníkových plynů. Mají tak sice obrovskou uhlíkovou stopu, ale zároveň velký prostor k tomu, aby stály v čele úsilí o omezení klimatických změn.

Hlavní autor studie Thomas Day uvedl, že původním záměrem jeho týmu bylo objevit co nejvíce přínosných praktik v korporátní sektoru hodných následování, ale že zjištěné skutečnosti přinesly zklamání. "Zatímco tlak na podniky, aby řešily klimatické změny, se zvyšuje, jejich ambiciózně znějící prohlášení často postrádají skutečný obsah, což může být zavádějící pro spotřebitele i regulátory," prohlásil. "Dokonce i firmy, které si vedou relativně dobře, svá opatření zveličují," dodal.

Gilles Dufrasne ze společnosti Carbon Market Watch vyzval regulátory k opatřením, která by tyto praktiky ukončila. "Zavádějící reklamy podniků mají reálný dopad na spotřebitele i politiky. Vytváří v nás falešnou představu, že tyto firmy podnikají dostatečné kroky, ačkoliv skutečnost je tomu velmi vzdálená," prohlásil. "Bez větší regulace to bude pokračovat," dodal.

ČTK | byznysvcesku.cz

Michal Babinec
46 let, byznysmen

Churchill prý prohlásil: „Nevěřím žádné statistice, kterou jsem sám nezfalšoval.“ Někteří sice namítají, že to neřekl a že se pravděpodobně jedná o německou propagandu, ale ať je to tak nebo tak, má to něco do sebe. Platí to i o různých studiích, u kterých záleží, jakou metodiku zvolíme. Myslím, že často jsou výsledky takových studií už předem dány a hledá se jen způsob, jak všechno správně zaonačit. Ačkoliv není těžké zjistit přímou uhlíkovou stopu, tak s určením sekundární stopy bývá problém a můžou se tady dělat učiněné divy. Jestli jsem to dobře pochopil, tak u velkých společností jde právě o míru nepřímé uhlíkové stopy. V tom případě se mohou obě strany přít až do aleluja a obě budou mít svou pravdu.

Jindřich Kadavý
51 let, hudební pedagog a začínající politik

Jsem samozřejmě velkým stoupencem boje proti klimatu, ale vyvaroval bych se zde, ostatně jako vždy, extrémismu. Pravidlem by měly být směrnice stanovené evropskými a mezinárodními institucemi, nikoliv názory dílčích organizací. To samozřejmě neznamená, že bych snižoval význam neziskových organizací pro svobodnou společnost. Naopak, jsou to hlídací psi demokracie. O nezávislé činnosti New Climate Institute a Carbon Market Watch si mohou na východě nechat jenom zdát. Je třeba určitě jejich výstupy a podněty zvážit, což bezesporu patřiční úředníci udělají a podle toho případně navrhnou vhodné změny. Jak jsem už ale naznačil, je nutné zachovávat balanc a brát například v potaz , kolik toho nadnárodní korporace dělají pro klimatickou osvětu, čímž celkově snižují uhlíkovou stopu.

Nikola Spurná
30 let, prodavačka

Vždycky je to tak, že si mocní dělaj, co chtěj, a chudák to za ně oddře. Maj správný lidi, který jim vypočítaj hezký číslíčka. Zdá se mi, že v tý ekologii je pěknej zmatek. Jednou něco ekologický je, podruhý neni. Jako, já žádnou uhlíkovou stopu nezanechávám, máme doma vafky. Ale jestli chtěj ty organizace najít nějakou hezkou stopu, tak ať se přijedou podivat na toho starýho dědka, co bydlí v tý barabizně za zatáčkou. Ten hulí jako vzteklej. Zajímalo by mě, kde na to uhlí bere prachy.