EKONOMIKA

Zájem o služby tzv. headhunterů roste, loňský rok měli rekordní

Zájem firem o služby takzvaných headhunterů, tedy hledačů manažerů, roste. Loňský rok byl rekordní, proti tomu předcovidovému šlo o padesátiprocentní nárůst poptávky. Vyplývá to z ankety ČTK mezi personálně-poradenskými firmami. Nejčastěji headhuntery společnosti využívají pro hledání lidí do středního a vyššího managementu.

"Během loňska jsme zaznamenali největší poptávku od roku 2016. Po jejím znatelném úbytku na jaře 2020, kdy přišla první vlna koronaviru, se firmy přizpůsobily nové situaci a rok 2021 tak byl z pohledu headhuntingu rekordní. Proti běžnému roku 2019 šlo o 50procentní nárůst,uvedl zakladatel společnosti Wolf Hunt Ivar Mesenský.

"Loňský rok byl nejlepší za dvacet let," řekl ČTK řídící partner společnosti Bubenik Partners Jan Bubeník. Na špičkových pozicích firem bylo podle něj rušno už od jara 2021. Ve druhém čtvrtletí se počet změn na vrcholových pozicích ve významných firmách a domácích pobočkách mezinárodních korporací proti prvnímu kvartálu zdvojnásobil a ve třetím čtvrtletí se dál zvýšil. Ve čtvrtém kvartálu bylo změn významně méně s tím, jak firmy i kandidáti tradičně odkládají jejich časování až na začátek nového roku.

"Razantní změna nastala v polovině loňského roku, kdy se poptávky začaly výrazně zvyšovat, a to napříč jednotlivými obory," doplnila ředitelka společnosti Altro Management Consultants Ladislava Fialková. Přirovnala to k období let 2017-2018, kdy se firmy v náborech předháněly a v podstatě si kandidáti vybírali firmy, nikoliv firmy kandidáty. "Taková je za mě i aktuální situace na trhu práce," podotkla.

Firmy si podle Mesenského uvědomují složitost situace na pracovním trhu a hledají nové cesty, jak najít zaměstnance. Klasické náborové nástroje, obzvlášť během koronavirové pandemie, nefungovaly tak jako v minulosti. Zaměstnanci se v nejisté době báli měnit zaměstnání nebo i jen odpovídat na inzeráty, dodal. Bubeník u klientů v posledních měsících pozoruje rostoucí chuť doplňovat či posilovat manažerské týmy kvůli byznysové expanzi, nebo kvůli diverzifikaci výrobního či prodejního portfolia.

Celková hodnota za nalezení člověka se často odvíjí od mzdy kandidáta. Tržní standard se podle Mesenského dlouhodobě pohybuje od 25 do 30 procent roční mzdy odpovídající pracovní pozici kandidáta. "My třeba pracujeme za fixní odměnu, která nemá přímý vztah ke mzdě umístěného kandidáta, ale i tak se průměrná hodnota zakázky pohybuje kolem 400.000 korun za úspěšné vyhledání a umístění,“ řekl.

I když je aktuálně největší nedostatek pracovníků u dělnických profesích a IT specialistů, headhunteři 'hasí' zejména poptávku po lídrech. Nejsložitěji se hledají právě vedoucí pozice ve firmách. "Pokud lovíte top manažera, nebude stačit jen atraktivní finanční odměna nebo nefinanční benefity. Musíte mu nabídnout jasně specifikovanou kariéru a vizi celé firmy, která by měla být schopna narušit jeho loajalitu vůči současnému zaměstnavateli,“ uzavřel Mesenský.

ČTK | byznysvcesku.cz

Alexandr Gonda
49 let, finanční makléř . Cítí se v pohodě

V současnosti zažíváme největší nedostatek zaměstnanců s potřebným profilem za posledních patnáct let. Zhruba dvě třetiny zaměstnavatelů v ČR nemůže dlouhodobě najít dostatek vhodných uchazečů. Tento nedostatek nejvíce pociťují středně velcí zaměstnavatelé, ale i velké firmy. Nejedná se pouze o český fenomén, nýbrž globální. Některé země, jako například Francie nebo Švýcarsko, jsou na tom ještě mnohem hůře. Je to dáno zejména technologickou revolucí a měnící se strukturou pozic a novými potřebami dovedností na všech úrovních. Manažerské pozice jsou samozřejmě něco jiného než obyčejné pracovní profese, jelikož zde se vyžadují patřičné rozhodující schopnosti a kompetence z oblasti leadershipu. Headhunting je dnes nevyhnutelnou, i když poměrně nákladnou metodou pokud jde o business development, rekrutaci a research.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se bezradný

Je vidět, že jim ten volnej trh moc neklape. Kdyby fungoval, tak si firmy nemusej najímat lovce lebek. No, vlastně to jsou spíš lovci prostitutek. Jde o to, kdo zaplatí víc, a pak mu dotyčněj udělá bene. To neni žádný mravokárný odsuzování, mě děvky nevaděj. Pár jich znám a sou to hodný holky. Jestli tomu dobře rozumim, tak v tomhle případě se musí zaplatit i holce i pasákovi. Ty brďo, to je dost drahej špás. Ale ať si dělá každej, kdo chce, co chce. Moje prachy to nejsou. Ale mou hlavu nikdy nedostanou!

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se znechucený

Headhunteři se leckdy neliší od tzv. šmejdů. Některé jejich postupy jsou, mírně řečeno, přinejmenším eticky pochybné. Naše firma jejich služeb nevyužívá, ale máme s nimi své nemilé zkušenosti. Často se pod falešnými záminkami snaží získat interní informace a kontakty na zaměstnance. Jeden z nich se dokonce vydával i za úředníka z ministerstva. Svým způsobem se jedná i o spiknutí, protože headhunteři, co vím, nepřetahují pracovníky ze společností, pro které pracují. Je to tak trochu princip mafie. Jsem známým zastánce volného trhu, ale dělat z člověka zboží, mi připadá už za čarou. A to se přesně děje. Na vyhledané kandidáty jsou i záruky jako na boty.