EKONOMIKA

Zaměstnancům Škoda Auto vzrostou mzdy od 1. dubna o 2000 korun

V automobilce Škoda Auto skončilo letošní kolektivní vyjednávání. Zaměstnancům vzrostou od 1.dubna tarifní mzdy o 2000 korun. Nová kolektivní smlouva je platná do konce března 2026, mzdová dohoda platí pouze na rok. Automobilka to uvedla v dopise zaměstnancům, který má ČTK k dispozici. Výši průměrné mzdy za loňský rok firma pravděpodobně zveřejní ve výroční zprávě.

Zaměstnancům se díky vyšším tarifům zvedne také osobní ohodnocení, které z něj vychází. Výsledek kolektivního vyjednávání ovlivnila pandemie koronaviru i nedostatek polovodičů.

"Současná, v celé společnosti v mnoha ohledech složitá situace, ovlivněná pandemií covidu-19 či nedostatkem polovodičů, nás vedla k rozhodnutí, že je třeba co nejdříve předložit našim zaměstnancům pozitivní vizi budoucnosti ve formě odpovědné, atraktivní a přiměřené dohody," uvádí Škoda v dopise, který podepsalo vedení společnosti a odborový předák Jaroslav Povšík.

Firma a odbory se domluvily také na zvýšení příplatku za práci v noci na 35 korun za hodinu. Variabilní bonus bude letos činit 50.000 Kč, je tak vyšší než v loňském roce, kdy dosáhl 40.000 Kč. Zaměstnanci obdrží také jednorázovou platbu 10.000 korun.

Poslední kolektivní vyjednávání se uskutečnilo v roce 2020, kdy se odbory s firmou dohodly na dvouleté smlouvě. Tarifní mzdy v automobilce Škoda Auto vzrostly od 1. dubna 2020 o 5,7 procenta, od 1. dubna 2021 se zvýšily o další 2000 korun. Začátkem příštího roku se bude o možném růstu mezd jednat znovu, protože nyní uzavřená mzdová dohoda platí na rok.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 878.200 vozů. Meziročně jde o pokles o 126.600 aut. Důvodem poklesu je pandemie koronaviru i krize s nedostatkem čipů do palubní elektroniky.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice. Během loňského roku musela několikrát výrazně omezit či zcela zastavit výrobu kvůli nedostatku čipů.

ČTK | byznysvcesku.cz

Josef Kalina
67 let, strojní inženýr . Cítí se v pohodě

Německý přístup k odborům mě upřímně řečeno fascinuje. Mám i nějaké osobní zkušenosti a musím říci, že takovou kombinaci pragmatické vypočítavosti a zároveň jakéhosi, úmyslně neříkám sociálního cítění, ale spíše zohlednění, nemají, myslím, nikde jinde na světě k vidění. Nemohu si pomoci, abych neasocioval R. Heydricha a jeho opatření pro zvýšení výkonu českých dělníků na válečném úsilí Třetí Říše. Když odhlédnu od politických okolností, provedl to jednoduše geniálně.

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se bezradný

No, popravdě řečeno, Škodovka je trochu stát ve státě, extra kategorie, tady bych srovnání se zbytkem úplně nehledal. Pro zajímavost je to ovšem dobré. Naprosto nepochybuji o jedné věci a to, že němečtí majitelé mají dokonale spočítáno, co se jim ještě vyplatí. To bude podstatný rozdíl oproti zaměstnavatelům našim. Zároveň je třeba uznat a to i ve vztahu k naší levici, že úporné šetření na platech bývá často kontraproduktivní, ostatně jako jakékoli úporné šetření obecně. V tomhle jsou Němci dál. Kapitalismus funguje přece jen na růstu, dynamice, hospodářské progresi. To vše dlouhodobé utahování opasků dusí. A to říkám jako někdo, kdo je aktuálně velmi pro úspory v hospodaření státu i jednotlivců.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se bezradný

Kdysi jsem uvažoval o tom jít do Škodovky dělat. Jako peníze tam maj vážně pěkný. Jenže pak mně kolega, co tím prošel řekl, zač je toho loket. Ty lidi se tam nezastavěj. V tý fabrice minimálně teda dělníkovi neodpustěj ani minutu. Nedělá se třeba kdovíjak rychle, ale furt. Já na dráze taky kolikrát po šichtě padám na hubu a pak přijde jiná, kdy je fajn, pohoda, dobrej den. A vlastně skoro pokaždý mám šanci si udělat chvíli oraz, odpočinout, poklábosit, dát cigárko. Mám možnost si práci nějak rozvrhnout. Tam ne, tam je člověk kolečko velikýho stroje. To se podle mě nedá dlouho vydržet. A nebo jo a z člověka se stane takovej vlastně robot. Viděl sem to v nějakým starým filmu.