EKONOMIKA

Zrušení přimíchávání biosložek dopravcům nepomůže, je to málo

Podle nejnovějších informací médií by vláda měla ulevit dopravcům a motoristům od rekordně drahých pohonných hmot zrušením přimíchávání bioložek a také zrušením silniční daně. Zrušení silniční daně ale nepovede přímo ke snížení cen pohonných hmot. Dopravcům a motoristům však samozřejmě sníží celkové náklady provozu vozidla.

Lukáš Kovanda

Zrušení silniční daně uleví od nákladů provozu vozidla spíše dopravcům než individuálním motoristům, protože její zrušení sníží výrazněji náklady provozu například kamionu než osobního auta. Silniční daň totiž narůstá v případě osobních vozidel se stářím a objemem motoru auta. U ostatních vozidel, například kamionů, pak s hmotností, počtem náprav a rovněž stářím.

Přimíchávání bioložek bylo zavedeno v roce 2007 pro naftu a od dva roky později pro benzín. Od roku 2010, kdy došlo k zatím poslednímu navýšení podílu přimíchávané biosložky, se musí povinně přimíchávat alespoň šest procent do nafty a alespoň 4,1 procenta do benzínu. Když se v roce 2007 začínala biosložka přimíchávat do nafty, stoupla tehdy kvůli tomu cena nafty až o 40 haléřů na litr. Tehdy se ovšem do nafty přimíchávala pouze dvě procenta. Přimíchávání šesti procent tak dnes i po zohlednění inflace zdražuje naftu o zhruba 1,20 koruny na litr. V případě benzínu tak má biosložka na svědomí zdražení o zhruba jednu korunu na litr.

Zlevnění pohonných hmot o přibližně korunu samo o sobě dopravce ani motoristy nespasí. Vždyť nafta v Česku jen za poslední měsíc zdražila skoro o dvanáct korun na litr. Ve spojení se zrušením silniční daně jde již o výraznější úlevu na celkových nákladech. Stále však nebude stačit. Dopravci totiž nyní zaznamenávají ztrátu až čtyř korun na kilometr. Budou tedy zřejmě žádat ještě další, dodatečné opatření, například snížení spotřební daně.   

Lukáš Kovanda, Ph.D. je členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavním ekonomem Trinity Bank.

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se znechucený

Zrušení přimíchávání biosložek do paliv je samozřejmě dobrým krokem. Ostatně, ten zelený nesmysl neměl být vůbec nikdy zaveden. Zrušení silničního výpalného je také naprosto v pořádku. Jenomže, řekněme si to zcela na rovinu, zrušení silniční daně nebude mít vůbec žádný vliv na cenu pohonných hmot a konec biosložek je může zlevnit akorát tak o pár halířů. Když třeba jako podnikatel natankuju za 3500, tak mě odpuštění silniční daně ve výši dvou stovek moc nevytrhne. Takže se v podstatě nejedná o účinné řešení, ale jenom o takovou hru na hodného strýčka. Ale hodný strýček vám dá alespoň kinder vajíčko.

Josef Kalina
67 let, strojní inženýr . Cítí se zklamaný

Poslouchal jsem tiskovku vlády a zaznělo tam, že stát bude také „kontrolovat prodejce, jestli si uměle nenavyšují marže“. Zajímalo by mě, co to v tržním hospodářství znamená „umělé navýšení marže“. Kdyby s tím přišli komunisté, tak bych to ještě chápal, ale z úst naší pravicové vlády to zní dost divně. Nedaleko od nás je EuroOil, a ten má stejně vysoké ceny jako ostatní. Jenomže EuroOil patří Čepru, kterého majitelem je ministerstvo financí. Možná by stát měl jít příkladem, když jde o ty „uměle navýšené marže“.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se naštvaný

Hele, Fialkovi a spol. se vysoký ceny benzínu a nafty hoděj docela do krámu, protože díky tomu vyberou víc na depéháčku. Pak se budou kasat, jak dobře hospodařej. Vždycky sem řikal, že přidávání těch biosraček do benzínu je neskutečná prasárna. Jenom to kurví motor. Ale myslim, že panáčkům nejde ani tak o naše dobro, ale že je to píchnutí do Babiše. A teďkon vám ukážu proroka Milana: Vidím, kterak naše statečná vláda vyplácí odškodnění zemědělcům, který zaseli v srpnu řepku a kvůli její moudrosti přišli o kšefty. Co jinýho se asi tak stane, těžko ji teď budou zaorávat a sázet tam pšenici...